16 فوریه 2022 - یک مطالعه ی جدید نشانه های میکروبی را شناسایی کرد که شروع دیابت نوع 2 را در طول تقریبا 16 سال پیگیری در یک گروه بزرگ جمعیت فنلاند، پیش بینی می کند. این مطالعه توسط محققان دانشگاه تورکو و موسسه بهداشت و رفاه فنلاند (THL) همراه با گروهی از محققان بین المللی انجام شد.

این گروه تحقیقاتی بین‌المللی، از تکنیک‌های یادگیری ماشینی هدفمند برای کشف اینکه آیا سیگنال‌های خاصی در ترکیب میکروبیوم روده با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است یا خیر، استفاده کردند.

آنها شش گروه باکتریایی از خانواده Lachnospiraceae و بستگان نزدیک آن را شناسایی کردند که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طول پیگیری مرتبط بودند.

دکتر ماتی رووسکانن از دانشگاه تورکو، از نویسندگان اصلی این مقاله پژوهشی، گفت: افراد اهل فنلاند شرقی و غربی دارای تفاوت‌های شناخته شده ای در ژنتیک و در شیوه زندگی هستند، که در سلامت آنها نیز منعکس می‌شود. علیرغم این تفاوت‌ها، میکروب‌های شناسایی‌شده در این تحقیق به‌طور قوی با بروز این بیماری در سراسر فنلاند مرتبط بودند.

نویسنده اصلی دیگر، دکتر اراویجانتری محقق فوق دکترا، می گوید: ارتباط این گونه های باکتریایی قبلاً با دیابت نوع 2 و چندین بیماری متابولیکی دیگر مانند بیماری کبد چرب گزارش شده بود. همچنین به نظر می رسد حداقل تا حدی با کیفیت رژیم غذایی مرتبط باشند.

نتایج این مطالعه از مفاهیم قبلی در مورد ارتباط بین دیابت بزرگسالان، عادات غذایی و بیماری‌های متابولیک که احتمالاً توسط میکروبیوم روده تعدیل می‌شوند، حمایت می‌کند.

عوامل خطر به پیش بینی وقوع بیماری کمک می کنند

شیوع دیابت نوع 2 همچنان در سراسر جهان در حال افزایش است. این بیماری تأثیرات عمده ای بر کیفیت زندگی دارد و به عنوان یک نگرانی جدی و پرهزینه برای سلامت عمومی شناخته می شود. بنابراین پیشگیری و درمان دیابت بزرگسالان از موضوعات تحقیقاتی بسیار مهم هستند.

دکتر رووسکانن می‌گوید: یکی از استراتژی‌های قابل اجرا در پیشگیری از پیشرفت این بیماری، شناسایی علائم اولیه دیابت نوع 2 برای انجام به موقع اقدامات پیشگیرانه مانند اصلاح سبک زندگی است.

تحقیقات قبلی چندین عامل خطر برای دیابت نوع 2، مانند ژنتیک، شیوه زندگی و عوامل محیطی را شناسایی کرده اند. علاوه بر این، تغییرات در ترکیب میکروبیوم روده نیز با دیابت نوع 2 مرتبط است، اما مطالعات قبلی عمدتاً تفاوت‌هایی را بین داوطلبان سالم و افرادی که قبلاً مبتلا به این بیماری تشخیص داده بودند، گزارش کرده‌اند.

دکتر Erawijantari، گفت: نتایج این مطالعه به ما کمک می کند تا عوامل خطر دیابت نوع 2 را بهتر درک کنیم و می تواند به ما در توسعه ی درمان های مؤثرتر در آینده کمک کند.

این تجزیه و تحلیل با مطالعه ی نمونه‌های مدفوع جمع‌آوری‌شده از یک گروه بزرگ، و نماینده ی منحصربه‌فرد فنلاندیFINRISK 2002 ، انجام شد. داده‌های بهداشتی گسترده از بیش از 5000 شرکت‌کننده در طول نمونه‌گیری جمع‌آوری شد، و بروز بیماری برای نزدیک به 16 سال از طریق داده های سوابق سلامت الکترونیکی ردیابی گردید. این امر امکان شناسایی بیومارکرهای میکروبی را فراهم نمود، این بیومارکرها بروز دیابت نوع 2 را در شرکت کنندگانی که در معاینه ی اولیه سالم بودند، پیش بینی می کنند.

این مطالعه با عنوان "ترکیب میکروبیوم روده پیش بینی کننده ی بروز دیابت نوع 2 در یک گروه 5572 نفری از جمعیت بزرگسال فنلاندی است" در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-composition-gut-microbiome-onset-diabetes.html